Wetenschap en ademhaling

Ademhalen?  Dat doe ik toch sowieso?! Ja, ademhalen gebeurt – gelukkig – automatisch. Waar we niet bij stil staan:

  • Hoeveel van mijn adempotentieel gebruik ik eigenlijk? 75% van de westerse bevolking gebruikt minder dan 50% van het adempotentieel! 
  • Zuurstof is onze meest noodzakelijke levensbron: als we 5 minuten niet ademen komt heel ons wezen in levensgevaar. Wat betekent het dan als we continu maar de helft (of minder) van het potentieel benutten?  
  • Hersencellen, zenuwstelsel en het hart zijn héél gevoelig aan zuurstof: een beter ademhaling geeft rust, energie, een gevoel van veiligheid en vitaliteit.
  • Er zijn manieren van ademhalen die spanning, ongemak en pijn in het lichaam doen toenemen en er zijn manieren van ademhalen waarbij spanning, onbehagen en pijn in het lichaam verlicht worden!! 
  • Dit heeft o.a. hiermee te maken: bij de ene ademwijze worden andere zenuwen (sympatisch zenuwstelsel) geprikkeld dan bij de andere ademwijze (parasympatisch zenuwstelsel).  Ook het middenrif speelt hierin een belangrijke functie!!  
  • Neurowetenschappelijk onderzoek in de universiteit van Leiden (NL) heeft aangetoond dat mensen die harmoniserend ademen (Breathfulness) regelmatig toepassen een betere creativiteit hebben, meer cognitieve strategieën paraat hebben (oplossingsgericht denken), een betere verbinding (samenwerking) hebben tussen linker en rechter hersenhelft, meer innerlijke rust bezitten.
Breathfulness en harmoniserend ademen bieden een natuurlijke weg om jouw ademhaling en jouw levenspotentieel te optimaliseren. Harmoniserend ademen verlicht op een veilige manier fysieke en emotionele klachten en/of spanningen en het vergroot het  adembereik. De gunstige effecten hiervan laten zich direct gevoelen, zowel op fysiek vlak, gevoelsvlak, mentaal niveau en bewustzijn….