Ademtips

  • Spanningen, pijn en emoties geven vaak onbewuste reacties zoals: minder ademen, hoger ademen of even stoppen met ademen. Daardoor neemt het spanningsgevoel nog toe. Als je spanning waarneemt, let er dan op om toch de (middenrif)ademhaling ruimte te geven en verder te laten doorgaan.
  • Deze twee dingen gaan niet tezamen: piekeren en bewust goed ademen. Piekeren beperkt de ademhaling en de hersenen worden minder goed van zuurstof voorzien. Een rustige, bewuste middenrifademhaling stopt piekergedachten.
  • Indien men niet (terug) in slaap geraakt:
    • Laatste 2 uur voor slapen gaan: games, spannende TV beelden of stressvolle dingen beperken. Helemaal uitzetten 1 u voor slapen gaan.
    • Neem voor je geestesoog een beeld uit de natuur dat jou rust geeft: visualiseer vb een rustig meer, een bloem, een zacht wiegende grasvlakte….
    • Adem rustig in en bij iedere uitademing laat je het lichaam enkele kilo’s zwaarder worden en dieper in de matras zakken. (Visualiseer ahw dat je lichaam in de aarde zakt en rust en regenereert)
    • Zo nog nodig: adem in en uit op het woord ‘ontspan’. Inademen op ‘ooonnnttt’ en uitademen op ‘sssppaaaannnnn’. (of op: iiikkkk – ssslaaaaapppp) Blijf innerlijk dit herhalen terwijl je rustig in- en uitademt. Meestal valt men wel in slaap, en indien niet, door rustig te ademen en niet in piekergedachten te verzeilen staat men toch fitter op dan wanneer de malende gedachten het zouden overnemen.  Ook goed: visualiseer een rustgevend beeld uit de natuur.
  • Heb je teveel invloeden of prikkels binnen gelaten: neem even tijd voor jezelf en je ademhaling. Enige minuten concentreren op een rustige middenrif-ademhaling (waarbij in- en uitademen ongeveer even lang duren in een zachte natuurlijke flow) kan rust en balans brengen.  Helpt ook om meditatie in te leiden.  Bij hyperventilatie: adem traag in naar buik of voeten, raak je onderlichaam bewust aan (vb dijen, of onderbuik) en maak je uitademing iets langer in tijdsduur. Als dit kan, helpt heel goed: ademen in buikligging, met 1 hand tegen de buik, dit brengt je dichter bij jezelf.
  • Twijfelen en (zelf)kritiek nemen energie weg en gaan de ademhaling ongunstig wijzigen. Ga ondersteunend, begripvol en bemoedigend om met jezelf.
  • Voor inslapen en voor opstaan: leg de handen tegen de onderbuik, neem enkele rustige middenrif-ademhalingen (ademen naar buik) en voed je lichaam met positieve aandacht: bedank je lichaam, wees dankbaar, waarderend en zacht naar al je lichaamscellen. Kost niets maar ondersteunt wel het herstel en de gezondheid.
  • Ademadvies bij spanning of onrust: Vecht niet tegen de spanning, dit doet spanning toenemen.  Aanvaard eerst: “Oké, ik voel me nu gespannen, dat mag” . Plaats dan de voeten goed stevig op de grond;  leg de handen tegen de onderbuik en adem iets langzamer en dieper in naar je handen en voeten toe (buik wordt groter) – en adem uit  (buik wordt kleiner) – waarbij je de inademing en uitademing ongeveer even lang duren.  Adem in en uit via neus ofwel adem in en uit via de mond (dus niet wisselen – dezelfde ademopening gebruiken houdt makkelijker de natuurlijke verhouding zuurstof / CO2 in het bloed in evenwicht). 10 ademhalingen.
  • Dit kan ook helpen: ga bewust een 5-tal tellen je lichaam en spieren nog méér opspannen.  Voel hoe gespannen alles voelt en hoe lastig dit is om goed te ademen. Dan ga je 2x lang uitademen waarbij je de opzettelijk gezette spierspanning los laat.  Dan ademen je 10 x rustig in en uit in en uit waarbij je de middenrifademhaling toepast (zoals in punt hierboven).  Voel daarna hoe dit voelt.
  • Heb je een specifieke vraag?  Stel ze en vraag een (gratis) ademtip!!

Het leven lijkt soms een wispelturig gebeuren van voorspoed en tegenspoed.  Inderdaad, veel gebeurtenissen kunnen we niet kiezen.  Maar we hebben wél een keuze hóe we met de gebeurtenis – met de ervaring – omgaan.  Twee belangrijke hulpmiddelen hiertoe zijn de aandacht en de ademhaling.

Aandacht wil zeggen: op welke manier dénk ik: over mezelf / over een ervaring?  Ben ik kritisch? Twijfel ik vaak of ik het wel goed genoeg doe?  Ben ik bang voor gedachten die soms opkomen? Deze tip kan al helpen: bekritiseer jezelf niet; maar bemoedig en waardeer jezelf.  Ieder wijs mens heeft eerst veel fouten gemaakt.  Haal uit een ervaring iets positiefs wat je kan leren en laat de ervaring dan zoveel mogelijk los.

Ademhaling: onze ademhaling is een levensnoodzakelijk, natuurlijk gebeuren. Vaak echter wordt de ademhaling verstoord: ze wordt vastgehouden, of men ademt even niet, of men ademt snel en oppervlakkig … Wanneer we bewuster onze ademhaling gebruiken heeft dit een rechtstreekse invloed  op de manier waarop we de gebeurtenissen ervaren en verwerken. Geef ademruimte aan je gevoelens en emoties; blok ze niet langer af door hoog, snel of beperkt te ademen!  Een harmoniserende ademhaling – zoals je die aangereikt krijgt tijdens een begeleide ademsessie – helpt direct om vrijer, lichter en met meer inzicht de levenservaringen te ‘verteren’. 

Ademen is een gereedschap dat altijd ter beschikking staat om je te helpen op jouw levenspad!   Harmoniserend ademen is een geestrijk geschenk voor ieder die wil leven in joy en vrijheid!