Corona bescherming

Corona-angsten corona-paniek:

Het is normaal dat het gebeuren je angst inboezemt. Belangrijk is dan dat je op de ademhaling let, want als je door de angst minder of oppervlakkiger gaat ademen, nemen de angst en stress nog toe. Aanvaard dat je bang bent, de ratio begrijpt niet wat er plaats vindt op de wereld en hoe het verder gaat lopen. Doch als je dieper in jezelf gaat, voel je dat er een verandering op til is die de mensheid goed gaat doen: rustiger leven, minder vervuiling, meer respect voor alles wat leeft. Jouw hart wéét dit, je verstand weet dit niet en bedenkt dan allerlei angstwekkende scenario’s.

Adem diep naar je buik, adem langzamer, geef je hart ruimte. Eet gezond, beweeg regelmatig. Zelfkritiek vergroot de angsten, niet doen!! Wees zacht jegens jezelf, steun jezelf en de ander. Heb jezelf lief! Zie ook ademtips. Je mag ook mailen of bellen voor meer advies (gratis advies).

Extra bescherming voor mensen die in de zorg werken, naast de geldende  beschermingsmaatregelen:

Vooraleer je naar het werk gaat, neem tijd voor jezelf :

  1. Voor opstaan:
    1. Raak je lichaam aan bedank het voor alles wat het doet voor jou.
    1. Leg handen tegen onderbuik en doe 10 à 20- tal rustige, diep buikademhalingen, je ademt kracht en levensenergie in en laat ballast los (in- en uitademen duren ongeveer even lang in tijdsduur)
  • Voor of na je ontbijt: als je kan ga even in het zonlicht staan, rechtop, armen gespreid, ofwel visualiseer je dat het zonlicht over je heen komt en jou in een zuil van wit licht zet: “Ik sta nu in een krachtige zuil van wit Licht en Liefde. Ik ontvang nu de juiste energie, bescherming en kracht voor deze dag.”  Zie jezelf omringd door een grote sterke zuil van wit Licht (extra krachtig als je daarin violette vlammen visualiseert). Vraag ook een ‘geestelijk masker’ ter bescherming van jezelf!
  • Dit beeld herhaal je overdag als je het moeilijk hebt of als je jezelf teveel verliest in zorg of medevoelen / medelijden.

Na het werk:

  1. Doe eerst wat jou ontspant (douchen, sporten, siesta, muziek, meditatie, zingen, natuur, doe wat jij  nodig hebt, vooral ook: 5 minuten goede ademtijd!….)

Voor inslapen:

  • Bedank jezelf en je lichaam voor alles.  Doe weer enkele diepe ademhalingen, waarbij je iets langer uitademt, bij iedere uitademing word je ahw zwaarder, laat je jezelf dieper in de matras zakken.  Laat het los: voor vandaag is het genoeg geweest, voor morgen krijg je deze nacht wel nieuwe kracht.

Algemeen

Beperk informatie die jou naar beneden haalt. Kijk naar wat jou oplaadt, geef daar prioriteit aan. Aanvaard jouw grenzen, ook al is de nood mega-groot, zorg eerst goed voor jezelf! 

Het belangrijkste is dat jij  overeind blijft!

Blijft er teveel ‘aan jou hangen’ (vb angst voor…., zorg voor kinderen / huisgenoten, collega’s…..) ga met je aandacht terug dicht bij  jezelf, maak –in je verbeelding – jouw zuil van wit Licht terug krachtig aanwezig.   En je mag ook deze zuil van Licht ook plaatsen over allen waaromtrent je bezorgd bent, dan doe je iets waardevols zonder dat het jou energie kost.

Remember: drink enough water and continue breathing!!